“Fra take away til kummefryser”

Sådan kalder jeg, med et glimt i øjet, det skifte i livsstil, min mand, datter og jeg foretog, da vi i 2007 solgte en dyr ejerlejlighed på Frederiksberg til fordel for et – med københavnerøjne – billigt hus i det jyske.

Jeg skippede i den forbindelse det trygge lønmodtagerliv som redaktionschef hos Lederne, hvilket i første omgang handlede om at få et mere uafhængigt arbejdsliv med større indflydelse på arbejdsrytme og arbejdsindhold. Drømmen om at tjene kassen har aldrig betydet så meget for mig, og er da heller ikke blevet realiseret endnu. Men et ok lag smør på brødet er det da blevet til.

”Hvor er det fedt og modigt.”. ”Engang bonderøv altid bonderøv.”. ”Jeg fatter ikke, at du vender ryggen til en lovende lederkarriere.” Sådan lød nogle af de kommentarer, jeg blev mødt med. Og lidt pudsigt er det at tænke på, at Berlingske Tidende skrev en artikel om vores families flytning. Det var åbenbart eksotisk helt frivilligt at starte som iværksætter med eget kommunikationsbureau i en forstad til Randers. Tænk, at flytte så langt væk fra hovedstaden.

Med den oplevelse in mente undrer det mig ikke det fjerneste, at der – som jeg fortæller i den nye e-bog ”Den lykkelige landbusiness – stærk, sej og urokkelig” – fortsat florerer fordomme om, at det skulle være særlig besværligt at opstarte og drive virksomhed i de danske landdistrikter.

Uvidenheden om det liv, der leves på landet og udenfor de største byer er og har altid været stor, og det er fortsat vigtigt med jævne mellemrum at minde om, at der kan være guld at hente ved at etablere sin virksomhed udenfor de største byer og byzoner. 

Lad mig derfor lige gentage, at det som aldrig før er ligegyldigt, hvor din virksomhed ligger. Bare du har en stabil netadgang, kan du handle med kunder på den anden side af jorden. 

Placer derfor ikke per automatik din virksomhed i en byzone!

E-bogen løfter sløret for nogle af de virksomheder, der drives langt væk fra de større byer, og som ikke har så meget politisk bevågenhed. Kun hvis de udvikler sig til fremadstormende vækstiværksættere, gider mange politikere kigge deres vej. En stor tak skal af den årsag lyde til Udviklingsudvalget i Randers Kommune, der ved at medfinansiere fortællingerne i e-bogen sætter spot på iværksætteri på landet.

Som Hanne Tanvig, seniorrådgiver ved IGN, Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning, Københavns Universitet, siger: ”Der findes en erhvervsudvikling i de danske landdistrikter, som ikke får så meget politisk opmærksomhed, og som er værd at få mere frem i lyset, både til fordel for landdistrikterne selv og for samfundsøkonomien.”

Hun appellerer til, at vi som samfund også husker at anerkende de iværksættere, der uden at råbe så meget op om egne fortræffeligheder skaber liv på landet: ”Vi skal ikke kun anerkende vækstiværksætteren og støtte mervækst-miljøer. Dermed risikerer vi at gå glip af både spændende mennesker og initiativer. Mange iværksættere passer ikke til skabelonen, og de bliver flere og flere. Noget af det mest spændende, der foregår, sker på trods.” 

 Interviewene i e-bogen, som jeg har planlagt i samarbejde med Erhverv Randers, understøtter påstanden om, at iværksætteri i vores landdistrikter i mange tilfælde ikke udelukkende handler om forretningsmæssige ambitioner. Det handler om at leve det gode liv, hvor relationer og forretning går op i en højere enhed.  

Ja, vi er mange iværksættere, der prioriterer andet og mere end vild og voldsom økonomisk vækst.

 Ja, vi brænder for at skabe en fantastisk business, men ikke for enhver pris. 

Vi ønsker at bestemme mest muligt selv og sælge vores fantastiske produkter fra en adresse med plads, udsyn, himmel, natur og et skønt lokalmiljø. 

Og så vil vi anerkendes for vores bidrag til den sunde samfundsmæssige udvikling - også lokalt. Vi forlanger at blive hørt og forstået. Også selv om vi driver virksomhed i en flække, som de færreste har hørt om før. 

E-bogen køber du hos Saxo.