Find et godt jobmatch - undgå en fejlansættelse

"Så gi’ mig da bare det job!” Tænker du, mens jobsamtalen trækker ud i det uendelige, og du bliver opfordret til at svare på alverdens spørgsmål.

Der skal smør på brødet, og du er dybt og inderligt træt af at være ledig eller af dit nuværende job. Det er så svært at få hul igennem til et nyt arbejde, du bliver desperat, og helt glemmer du, hvad du selv brænder for og byder ind med. Dermed bliver du både en dårlig sælger af dig selv, og hvad du kan, og du kommer nemt ind i en ond spiral af jobafslag på jobafslag. Eller også siger du jatak til et job, du slet ikke trives i og bliver en af de mange fejlansættelser.

I dag forlader hele 40 procent af nyansatte deres job i løbet af det første år. Det viser en opgørelse blandt 3.000 små og store virksomheder fra Syddansk Universitet. Skylden for den høje andel ligger både hos virksomheder og jobansøgere.

3 tips - sådan undgår du som  jobansøger en fejlansættelse 

1
Før jobsamtalen kan du med fordel researche på virksomheden og på, hvad jobbet indebærer. Men det kan være vanskeligt at aflæse en arbejdsplads’ DNA ud fra en jobbeskrivelse og et website. Nogle gange gemmer der sig guld bag de mest håbløse websites, og andre gange dækker de lækreste virksomhedsbeskrivelser over et håbløst arbejdsmiljø.
Kontakt eventuelt en tillidsrepræsentant eller ’en vens ven’, der er ansat i virksomheden for at høre lidt om dagligdagen på arbejdspladsen – og hvad siger medarbejderne om ham chefen?

2
Både når du skriver dit CV og din jobansøgning og under jobsamtalen – kan du indimellem blive så pleasende, at du helt glemmer at stå ved, hvad du er for en størrelse – hvad har du af personlige kompetencer og præferencer? Hold nu fast i dig selv og gør klart overfor virksomheden, hvad du byder ind med – og hvad forventer du? Lønniveau, arbejdstider, udviklingsmuligheder!

3
Rom blev ikke bygget på en dag – og heller ikke et fedt job. Du må ofte kæmpe lidt for at få fat i de bedste jobopgaver, ligesom du skal yde, før du kan opnå privilegier. Skal du fx have mulighed for hjemmearbejdsdage, har de fleste chefer den holdning, at dette er et privilegie for den medarbejder, der over tid har vist, at han kan arbejde igennem og levere som aftalt.

Sådan undgår virksomheden en fejlansættelse

Peter Thyssen er rekrutteringsspecialist og topchef hos Frontpeople A/S. Han nævner følgende klassiske procesfejl, når virksomheder rekrutterer:
• Man er utålmodig og vil gerne hurtigt i gang og giver sig ikke tid til at afdække nye og andre vinkler på en ønsket jobprofil.
• Man definerer for hurtigt opgaveløsningen og bruger ikke tid nok på at analysere og dykke ned i, hvad der reelt er behov for af faglige og personlige kompetencer.
• Ligesom man ikke gør sig klart, hvad det er for en mission og vision, som den kommende medarbejder skal kunne se sig selv i.

Peter Thyssen anbefaler – med andre ord – at man i rekrutteringsprocessen giver sig tid til at finde grundige svar på spørgsmål som:
• Hvad er det for en mission, medarbejderen skal koble sig på og bakke op om?
• Hvad er det reelt for et ansvar, den nye medarbejder skal forvalte?
• Og hvad er det for et råderum, vi vil give vores nye medarbejder?