Find dit ståsted


Hvordan bliver vi kloge? Det gør vi både ved at rejse jorden rundt i søgen efter nye tanker og tendenser – og ved at dykke ned i, hvor vi kommer fra, og hvilke dele af vores historie vi med fordel kan stå på fremadrettet.

I danske virksomheder og som individer har vi mest været optaget af at se fremad og ud: Hvad gør konkurrenterne og kollegerne? Hvordan skruer andre forretningen sammen? Hvordan profilerer andre sig på jobmarkedet? Denne øvelse er fortsat relevant, men nu er turen også kommet til at se indad for at finde et solidt ståsted og en berettigelse.

Ind imellem bliver resultatet af virksomhedens storytelling en fortælling, der i sociale medier og også i en bog kan anvendes som et troværdigt visitkort. Nej, vi er ingen døgnflue, og vi magter mere end at producere en endimensionel profilbrochure! Når vi som individer arbejder med den personlige storytelling handler det imidlertid mest om, at vi ønsker at afklare de værdier, der driver os, og de oplevelser og erfaringer, der har været med til at udvikle og danne os.  

Er spadestik dybere 

Første step i Storytelling er typisk at dykke ned i fortidens erindringer, hverdagsbeskrivelser og konkrete oplevelser. Hvad er det, du gennem tiden har været så dygtig til? Hvad har du holdt rigtig meget af? Hvad har du afskyet som pesten? Hvornår i dit jobliv har du været mest tilfreds? Hvornår har du været mest ulykkelig, og hvad handlede det om? Øvelsen er altid dybt fascinerende.

Tænk, hvis du engang var komplet ligeglad med, hvad du tjente. Tænk, hvis du engang var den første, der mødte om morgenen, fordi du var så vild med dit arbejde. Er der noget værdifuldt her, som du skal holde fast i eller genoplive?