DIN bog skal handle om MIG

Har du slet ikke arbejdet i din sommeferie fru Wiese? Nej, som i næsten ikke! Men jeg har haft god tid til at tænke.

Tag nu sådan noget som bøger. Jeg har efterhånden skrevet en lind strøm af erhvervsbøger, og heldigvis for en bognørd som mig er der fortsat efterspørgsel efter at få skrevet kvalitetsbøger med plads til eftertanke og bredere fortællinger.

I en årrække har virksomheder brugt flest kræfter på at råbe mere og højere på især de sociale medier. Ja, vi kan sagtens få mange klik og visninger, hvis vi for eksempel råber røv. Men bakker råberiet altid op om vores vision og mission? Nej, vel. Mere er ikke altid bedre.

Nogle virksomheder er heldigvis blevet mere kvalitetsbevidste og ønsker i forlængelse heraf et stærkt statement i bogform, hvor der er plads til mere end oneliners. Her kan præcise fortællinger foldes ud med andet end maskinsprog. Virksomhedens kultur, produkter og værdier får dermed dybde og troværdighed.

Hvad er det så for bøger, som dine kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere ønsker at læse? Jeg blev bekræftet i et svar, da jeg i ferien besøgte en populær afdeling af Urban Outfitters i Barcelona. 

Bøger har altid fyldt i denne hipsteragtige tøjbutik. Og nu ser det ud som om, bøgerne rent faktisk bliver flere, købt og læst.  

Her er tre af butikkens bogtitler: ”F*** Plastic.” ”Little black book – a toolkit for working women.” “You do you – how to be who you are and use what you’ve got to get what you want”.

Alle bøger har et personligt afsæt men handler på samme tid mere om læserens verden end om afsenderen. 

Forfatterens historie foldes først og fremmest ud for at inspirere og give et troværdigt afsæt for de gode, effektive fif.

Med andre ord: Selv om du har en dagsorden, så se ud over din egen næsetip og sæt dig i læserens sted, både i sprog og indhold.

DIN bog kan med fordel handle om MIN verden. Den skal dreje sig om en branche eller en by, JEG ønsker at kende. Den skal handle om mennesker, JEG som læser kan spejle mig i. DIN bog skal give værktøjer eller inspiration til, hvad JEG kan gøre i netop MIT liv.